znajdź partnera

SPRZĘT Testy

2018-11-30   SPRZĘT

Buty Momentum / Black Diamond

To jedne z pierwszych butów wspinaczkowych przeznaczonych dla początkujących, jakie miałem na nogach – stało się to po prawie 15 latach wspinania. :-) Wiedziałem, że raczej nie zapewnią mi przewagi nad najtrudniejszymi bulderami czy drogami, bo nie takie ich przeznaczenie, więc skupiłem się na sprawdzeniu, czy nie będą przeszkadzać, wymuszać wątpliwych technicznie rozwiązań i czy łagodny kształt, płaska podeszwa i  nieznany mi dotąd komfort nie zabiją we mnie resztek wspinaczkowego wojownika. :-) To mocno sceptyczne podejście zafundowało mi całą masę niespodzianek.

2018-11-07   SPRZĘT

Kurtka FH900 Hellium Wind 2w1 / Quechua

Znacie na pewno te dni: piękna pogoda, ani śladu chmur… Jednak bogate doświadczenie połączone z nabytą przezornością podpowiada, aby na górską wędrówkę  na wszelki wypadek spakować kurtkę. Zazwyczaj przypominamy sobie o tym tuż przed wyjściem, gdy do plecaka nie sposób wcisnąć dodatkowego bagażu. No, chyba że mamy do dyspozycji ultralekką wiatrówkę, którą upchnąć można chociażby w kieszeni. A takową właśnie proponuje nam Quechua.

2018-10-03   SPRZĘT

Plecak Orbit 38 / Jack Wolfskin

Podczas górskich trekkingów najważniejsze są moim zdaniem dwie rzeczy: dobry plecak i wygodne buty. W pozostały sprzęt można zainwestować w drugiej kolejności, ale jeśli plecak nas uwiera i jest niepraktyczny, a buty uciskają, wędrówka może zamienić się w horror wypełniony odciskami i bolącymi ramionami. Na szczęście znalazłam rozwiązanie przynajmniej jednego z tych problemów.

2018-09-20   SPRZĘT

Plecak AllTrail 45 / Thule

Szwedzka marka Thule słynie z najwyższej jakości bagażników i innych akcesoriów dla miłośników podróżowania za pomocą czterech kółek. Na szczęście jakiś czas temu postanowiła przekuć wieloletnie doświadczenie na coś przydatnego również dla tych, którzy do przemieszczania się używają własnych nóg. ;-)

2018-09-12   SPRZĘT

Kurtka Lifaloft Insulator / Helly Hansen

Kurtkę z ociepliną Lifaloft dostałem do testowania na rok przed światową premierą, która miała miejsce jesienią 2017 roku. Nie miałem zupełnie pojęcia o tej technologii, więc bez uprzedzeń, ale też oczekiwań, mogłem ocenić ją podczas ekspedycji. Zacznijmy jednak od wyjaśnienia, czym jest Lifaloft.

2018-09-07   SPRZĘT

Buty Caldorado II / Columbia Montrail

Trailowe buty Columbii poprzedniej generacji mam od 2010 roku. Oczywiście używam też innych, mimo to fakt, że dopiero kilka miesięcy temu zaczęły powoli dobiegać do kresu swojego burzliwego żywota świadczy o ich ponadprzeciętnej trwałości. Ciekaw więc byłem, co oferuje nowy model, będący owocem mariażu Columbii z firmą Montrail.

2018-08-10   SPRZĘT

Liofilizowany Spaghetti Bolognese / Aptonia

Gotowanie w plenerze, zwłaszcza podczas górskich aktywności, rzadko kiedy ma tak romantyczną i ekscytującą oprawę, jaką można zobaczyć w programach Roberta Makłowicza. Najczęściej zmęczeni i spoceni po całodniowym wysiłku pragniemy szybko zjeść coś ciepłego, zużywając przy tym jak najmniej gazu w kuchence. Jednak szybko nie znaczy niesmacznie. Na szczęście minęły już czasy, gdy w górach pochłaniałem wyłącznie makaron z cukrem lub z cebulą, czasami twórczo eksperymentując z kisielem. Obecnie żywność, którą możemy spakować do plecaka, jest lekka, nie zajmuje wiele miejsca, a co najważniejsze, posiada właściwości odżywcze i smak porównywalny z tym, co jemy na co dzień – o ile nasza kulinarna pomysłowość nie kończy się na mrożonkach z marketu. Wszystkie wymienione zalety posiadają dania liofilizowane, czyli uzyskane w procesie odwodnienia. Dodatkowo oferują one długi termin przydatności, a opakowanie – doskonale zabezpieczające przed czynnikami zewnętrznymi – służy też za jednorazową miskę.

2018-08-03   SPRZĘT

Lampka solarna Luci Outdoor 2.0 / Mpowerd

Większość z nas lubi na biwaku drobne udogodnienia – nóż, widelec, wygodne siedzisko, jakieś sensowne światło… Gdy jednak przychodzi do pakowania plecaka rezygnujemy z większości rzeczy podnoszących standard bytowania w górskiej głuszy, bo przecież waga i objętość naszego bagażu rzadko kiedy bywają satysfakcjonujące. W efekcie spędzamy wieczory przy czołówkach, co oczywiście jest bardzo praktyczne, ale też nieco irytujące, zwłaszcza gdy świecimy sobie nawzajem po oczach.

2018-07-31   SPRZĘT

Materac 700 Air Structure Short / Forclaz

Na rozkładówce ostatniego, 261 numeru GÓR mogliście przeczytać o nowej kolekcji Forclaz, sprzedawanej w sieci sklepów Decathlon. Ostatnio wziąłem w obroty prezentowany w niej materac trekkingowy. Pierwszą rzeczą, która robi niesamowite wrażenie, jest jego lekkość (360 g) i niewielki rozmiar (mieści się on do malutkiego woreczka). Jeśli wrzucimy zwinięty materacyk do plecaka, szybko zapomnimy, że niesiemy dodatkowy sprzęt.

2018-07-27   SPRZĘT

Koszulka termoaktywna Merino Light LS / Helly Hansen

Wszystkim przywiązującym wagę do jakości odzieży, a zwłaszcza ceniącym sobie komfort podczas rozmaitych aktywności wykonywanych w niskich temperaturach, znane są z pewnością zalety wełny merynosów. Świetna izolacja, pochłanianie wilgoci z potu przy braku dyskomfortu dla skóry i wreszcie optymalna rozciągliwość zapewniająca swobodę ruchu – to główne zalety ubrań sygnowanych znakiem „merino”.

2018-07-25   SPRZĘT

Garmont Ascent GTX - solidne i zwinne

Nazwa sugeruje, że projektanci tego modelu czerpali inspiracje z lżejszego, zapewniającego zwinność w skalnym terenie obuwia podejściowego. Zresztą nie tylko – wąski kształt przedniej części cholewki  i bardzo nisko, niemal do czubka schodzące sznurowanie, na dodatek w dolnej części poprowadzone klasycznie przez dziurki w skórze – wszystko to nasuwa skojarzenia z butami wspinaczkowymi. Oczywiście po wzięciu do ręki Ascent GTX przekonujemy się, że to solidne obuwie trekkingowe, jednak rozwiązania przejęte ze sprawdzonych, fachowych konstrukcji o wspinaczkowym rodowodzie sprawdzają się znakomicie w bardziej turystycznym zastosowaniu.

Latarka czołowa Vizo RC / Mactronic

Latarka czołowa polskiej firmy Mactronic Vizo RC idealnie sprawdza się podczas trekkingu górskiego czy biegu. Posiada ona solidną aluminiową obudowę, soczewkę emitującą jednolite światło o szerokim kącie świecenia oraz wymienny akumulator z możliwością ładowania przez micro-USB.

2018-07-19   SPRZĘT

Kurtka Ultra Light GTX Shakedry / Dynafit

Kurtka membranowa do biegania? Zbyt ciężka, zbyt duża po spakowaniu i zbyt słabo oddychająca. Jednak nic innego nie zapewnia skutecznej ochrony przed najpodlejszymi warunkami w górach. Organizatorzy trudnych zawodów też nie pozostawiają złudzeń, że wykpimy się, pakując do plecaków cieniutkie wiatrówki. Dlatego informacja o pojawieniu się kurtek biegowych z membraną Gore-Tex w technologii Shakedry, ważących około 150 gramów lub mniej, wywołała oczywiste poruszenie w biegowym światku. Jedną z pierwszych marek, która postanowiła wykorzystać nowatorskie rozwiązanie, jest Dynafit.

2018-07-17   SPRZĘT

Okulary Summit 4000 / CEBE

Dobre okulary to absolutnie niezbędny ekwipunek podczas górskich wypraw. W końcu wędrując w pełnym słońcu, bez ochrony narażamy się na poważne konsekwencje w postaci poparzeń. Każdy, kto choć raz miał do czynienia z uszkodzeniami oczu wywołanymi ekspozycją na silne promieniowanie, z pewnością nie wyjdzie w góry bez porządnych szkieł. ;-)

2018-06-12   SPRZĘT

Namiot ekspedycyjny Arco RED LINE / Marabut

Arco RED LINE polskiej marki Marabut, to namiot przeznaczony na ekspedycje górskie i wymagające trekkingi. Przez ostatnich kilka miesięcy mieliśmy możliwość sprawdzenia go w akcji. O swoich wrażeniach opowiada Natalia Terlecka.

2018-06-07   SPRZĘT

Samozaciskowy przyrząd asekuracyjny Revo / Wild Country

Nazwa nowego przyrządu marki Wild Country sugeruje, że Revo został opracowany z myślą o wznieceniu rewolty – wzniosłego dzieła w dziedzinie asekuracji. W GÓRACH nie wykazaliśmy się jednak rewolucyjną czujnością, bo opisując go w opublikowanym w numerze 257 zestawieniu samozaciskowych przyrządów asekuracyjnych, stwierdziliśmy, że „…wyłapywanie lotu aktywuje blokadę natychmiast, grzebiąc nadzieje na precyzyjną, dynamiczną asekurację”. Jak się okazuje, chybiliśmy jak salwa z Aurory – akurat jedną z istotniejszych zalet urządzenia jest to, że zapewnia płynne wyłapywanie lotów. Nowatorskich atutów Revo ma znacznie więcej, więc w ramach konstruktywnej samokrytyki postanowiliśmy przyjrzeć się przyrządowi dokładniej.

2018-06-04   SPRZĘT

Latarka diodowa HL26R / Fenix

Dobra czołówka to absolutnie niezbędny element wyposażenia każdego człowieka gór. Pierwszy problem, na który się on natyka, stanowi duża liczba dostępnych na rynku opcji. Jednym z ciekawszych modeli w aktualnej ofercie jest z pewnością Fenix HL26R.

Kubki i butelki termiczne Hydro Flask

Znacie tę sytuację, kiedy nastawiacie budzik na 6:30 a jakimś cudem „nie zadzwonił!!!”. Budzicie się o 7:30, kiedy to za 5 minut musicie wyjść, i nie macie czasu już wypić swojej porannej kawy, bez której nie jesteście w stanie funkcjonować przez następnych kilka godzin? Taaaak, jakoś dziwnie znajoma sytuacja. Na szczęście jest na to złoty środek... kubek termiczny!

2018-06-01   SPRZĘT

Kamizelka biegowa Magdy Łączak - Salomon S-LAB SENSE ULTRA 5 SET

Magdalena Łączak 31 maja 2018 roku została Mistrzynią Polski w UltraSkyrunningu, wygrywając w kategorii kobiecej z czasem 6:06:40. Wynik ten pozwolił jej się uplasować na wspaniałej piątej pozycji w klasyfikacji generalnej. W filmie Magda opowiada o kamizelce biegowej SALOMON S-LAB SENSE ULTRA 5 SET. Posłuchajcie Mistrzyni:-)

2018-05-29   SPRZĘT

3 gadżety wspinaczkowe za mniej niż 100 zł

Gadżety wspinaczkowe nie muszą być drogie. Specjalnie dla was przetestowaliśmy ostatnio 3 ciekawe szpeje marki Simond, kosztujące mniej niż 100 zł. Kilka miesięcy sprawdzaliśmy funkcjonalność i trwałość torby na linę, bulderowego worka na magnezję i rękawic do asekuracji.