2019-05-14

Załamanie pogody na Langtang Lirung (7227 m n.p.m.) - Adam Bielecki i Felix Berg rezygnują z dalszej akcji górskiej

Adam Bielecki oraz Felix Berg od ponad dwóch tygodni aklimatyzowali się na Langtang Lirung (7227 m n.p.m) przed wejściem na Annapurnę w ramach Black Yak Annapurna Expedition 2019. Niestety, siedmiotysięcznik nie okazał się dla nich zbyt łaskawy.

Na krótko przed decyzją o odwrocie. Cytat: "w tych warunkach nie ma to sensu". Fot. FB Adam Bielecki

Już w zeszłym tygodniu na profilach w mediach społecznościowych Adama można było przeczytać o tym, że pogoda nie sprzyja dalszej wspinaczce. ,,Kilka ostatnich dni spędziliśmy na bulderingu i pieszych wycieczkach po okolicy, bo chociaż przeważnie świeci słońce, to na grani wciąż wieje z prędkością około 100 km/h (ponoć efekt cyklonu).” - pisał 9 maja himalaista.

Dzisiaj Bielecki opublikował relację z ostatnich kilku dni, w których to planowali z Bergiem wykorzystać okno pogodowe na atak szczytowy. Niestety, sprawy nie przybrały pomyślnego obrotu dla dwójki wspinaczy.

,,11 maja wyruszyliśmy z bazy, by tradycyjnie już przed wschodem słońca pokonać kuluar prowadzący na grań. Po dniu odpoczynku w C1, 12 maja ruszyliśmy w stylu alpejskim w stronę wierzchołka. Po 8h trudnego technicznie mikstowego wspinania osiągnęliśmy eksponowaną śnieżną grań, na której założyliśmy C2 (ok. 5925m.). 13 maja chcieliśmy przenieść obóz jak najwyżej, aby 14 maja zaatakować szczyt. Już 12.05 pogoda była taka sobie - opad śniegu, słaba widoczność ale nazajutrz pogoda załamała się zupełnie.” - pisze Adam.

Trzeci dzień wspinania. Pogoda robi się fatalna. Fot. FB Adam Bielecki

Himalaiści, w obawie przed możliwym odcięciem ich drogi powrotnej przez opady śniegu, zdecydowali się zawrócić z wysokości ok. 6100 m.

"Często w alpiniźmie należy podjąć trudny wybór pomiędzy ambicją, a bezpieczeństwem. My wybraliśmy bezpieczeństwo – jeśli się pomyliliśmy, to chyba lepiej że w tę stronę. Odpoczywamy i zastanawiamy się co dalej.” -
czytamy w najnowszym komunikacie Adama.

Adam Bielecki i Felix Berg na stokach Langtang Lirung. Fot. FB Adam Bielecki

Niewykluczone, że kolejne wiadomości od Adama i Felix’a napłyną już spod docelowej Annapurny. Oby tam warunki atmosferyczne były już łaskawsze dla dwójki wspinaczy.