W najnowszych GÓRACH (269): „Korona Gór Polski na szybkości”

Zrobiliśmy to! Zaczynając pod koniec marca od Kłodzkiej Góry, a kończąc w październiku na Rudawcu, wbiegliśmy na wszystkie szczyty Korony Gór Polski. Nie byle jak, bo na szybkości. A teraz wy możecie sprawdzić, co to znaczy.

Szczeliniec Wielki – Góry Stołowe, biegnie Kamil Leśniak; fot. Piotr Dymus

Idea Korony ma już 23 lata i stała się dość popularna wśród turystów. Klub Korony liczy sobie ponad 30 000 członków, więc nie ma żartów. Wiele osób zdobywa wybrane szczyty, ale nam chodziło o coś innego: o dodanie do tej zabawy elementu sportowego. Jednak nie chcieliśmy zdobywać ciągiem wszystkich gór z listy, bo jest ich aż 28, a od Tarnicy w Bieszczadach do Wysokiej Kopy w Górach Izerskich ciężko dojechać samochodem bez nocowania po drodze. Woleliśmy uniknąć ścigania się z czasem, wymyśliliśmy więc, że poszukamy najładniejszych i najbardziej efektownych szlaków na każdą z gór. I wbiegniemy na nie najszybciej, jak potrafimy. Od podnóża na szczyt. Bywało też, że mierzyliśmy czas zbiegu.

GARŚĆ DANYCH

Korona Gór Polski to najwyższe szczyty ze wszystkich pasm w kraju. To podział dyskusyjny i przez wielu uważany za niepoprawny, ale tak się przyjęło i od 1997 roku zestaw gór do zdobycia jest stały. Drobne nieścisłości w danych towarzyszyły nam już na pierwszym wyjeździe, na Kłodzką Górę w Górach Bardzkich. Problem w tym, że wcale nie jest ona najwyższa – kilkaset metrów dalej znajduje się Szeroka Góra, wzniesienie wyższe o osiem metrów, ale nie opisane na większości map turystycznych. No i bez szlaku. Trzeba było uciąć dyskusję, bo zaraz by się zrobił projekt kartograficzny. A przecież nie o to chodziło. Z Maratonu do Aten nie ma 42 km i ludzie jakoś się z tym pogodzili. Jak dobrze pogrzebiecie w historii, odkryjecie, że kiedyś na Igrzyskach biegano maraton na 40 km. Zatem jeśli to nie Chełmiec, a Borowa jest najwyższym szczytem Gór Wałbrzyskich, biegniemy na Chełmiec i kropka. Odpuszczamy też najwyższy szczyt Tatr Zachodnich, mimo że są one odrębnym pasmem.

Wysoka – Pieniny, szlak powyżej Wąwozu Homole, biegnie Viola Piatrouskaya; fot. Krzysiek Dołęgowski

JEST LISTA, JEST PLAN

Pozostało wysiąść z auta w kwietniowe popołudnie wyznaczyć „zaklepywankę” [miejsce oznaczające zaliczenie szczytu – przyp. red.] i puścić mocnego zawodnika. Był z nami Kamil Leśniak, jeden z najszybszych polskich ultrasów, i to on rozpoczął zdobywanie górek z centrum Barda na szczyt Kłodzkiej Góry. Wcale nie najkrótszą trasą. Ale za to najbardziej widokową, wiodącą wzdłuż zabytkowej drogi krzyżowej, z 730 metrami przewyższenia. Do tego szlak długo prowadzi obok starego uskoku tektonicznego, dzięki czemu można też podziwiać widoki. No dobra, tego podziwiania było niewiele, bo Kamil popędził jak wściekły. Na dystansie prawie 10 kilometrów utrzymał średnie tempo 5:17 min/km. Przy takim przewyższeniu to tempo medalowe. […]

Góry Stołowe, Piotrek Hercog prowadzi Kamila Leśniaka na szczyt Szczelińca; fot.Piotr Dymus

PO CO TO?

Zabawa w Koronę Gór Polski na Szybkości okazała się świetną odskocznią od codzienności i popchnęła nas w nowe rejony. Na wiele szczytów w mniej znanych pasmach nigdy byśmy nie trafili. W Górach Kamiennych czy Bialskich byliśmy po raz pierwszy. Samo przeglądanie mapy i szukanie jak najbardziej logicznych, najładniejszych szlaków sprawiło nam sporo frajdy.

Większość biegaczy ma tendencję do powtarzania lokalizacji wyjazdów, trenowania w tych samych górach. Bo najlepszy dojazd, bo sprawdzone miejsce noclegowe. To z czasem otępia. Dzięki projektowi Viola po raz pierwszy trafiła w Bieszczady, od razu w ich najpiękniejszy, wschodni rejon. Spędziliśmy też mnóstwo czasu w Kotlinie Kłodzkiej, bo w Sudetach jest najbardziej skomplikowana budowa geologiczna i tam też wydzielono najwięcej pasm. Czasem sam bieg nie był tak ciekawy jak okolica, w którą wjeżdżaliśmy. […]

Więcej o biegowym wyzwaniu, jakim jest Korona Gór Polski przeczytacie w najnowszym numerze GÓR (269).