2007-07-03

Kampire Dior Expedition - kolejne doniesienia z wyprawy

Kolejne informacje z wyprawy Kampire Dior Expedition.

Kolejne informacje z wyprawy Kampire Dior Expedition:

20.06
Zapasy i zaopatrzenie coraz wyżej. Dotarliśmy z zapasami do bazy wysuniętej na 4300 m. Góra wydaje się trudniejsza niż myśleliśmy patrząc na ryciny. Pogoda dobra. Poza drobnymi dolegliwościami wszyscy zdrowi.

22.06
Szczeliny na przeszkodzie... Dziś znowu próbowaliśmy dotrzeć do obozu 1 na 4300 m, tym razem z zaopatrzeniem na 10 dni akcji górskiej. Niestety pootwierały się nowe szczeliny na lodowcu i musieliśmy wrócić z ładunkami do obozu-bazy...

23.06
Są postępy! Dzisiejsza próba się udała. Dotarliśmy z zaopatrzeniem do obozu 1. Jutro zamierzamy wszyscy przenieść się do niego, aby zakładać kolejne, wyższe obozy. Lodowiec wciąż jest sporym problemem.

24.06
Coraz wyżej - jesteśmy w 5 osób w obozie 1. Trzy kolejne osoby zakładają obóz 2 na trudnej grani. Pogoda i zdrowie dopisuje.

O wyprawie:

W Karakorum rozpoczęła działalność wyprawa w składzie: Piotr Pawlus, Wioletta Czarnecka, Paweł Kulinicz, Romuald Palma, Paweł Juszczyszyn, Tomasz Wawrzyniak, Rafał Król, Tomasz Skłodnik.

Do jej głównych celów należą:

pierwsze polskie wejście na szczyt Kampire Dior (7168 m n.p.m.)
badania medyczne nad funkcjonowanie organizmu w warunkach wysokogórskich
eksploracja rejonu Batura Muztagh, przejście lodowca lodowca Batura (jednego z najdłuższych lodowców świata - 57 km)
nakręcenie filmu dokumentującego działania wyprawy.

Kapmire Dior 7168 m n.p.m. rozdziela górne piętra lodowców Batura Glacier po wschodniej i Karambar Glacier po zachodniej. Dodając że ze szczytu rozchodzą się ważne granie ku południowi i północy, trzeba uznać Kampire Dior za centralny punkt w całym, Karakorum Zachodnim. Jest on jednym z najwcześniej zdobytych tu siedmiotysięczników, bo już w 1975 roku [rok wcześniej polsko-niemiecka wyprawa zdobyła Shispare Sar (7611 m) i Ghenta Sar (7090 m). Wejście dokonane zostało z Lodowca Karambar i nie zostało dotąd powtórzone.

Nazwa: Kampire Dior
Wysokosć: 7168 m
Kraj: Pakistan
Góry: Karakorum Zachodnie, Batura Muztagh
Pierwsze wejście: 14.06.1975 r. wyprawa japońska

Oto pierwsze doniesienia z wyprawy:

08.06 Islamabad
Dzisiaj wszyscy szczęśliwie dotarliśmy do Islamabadu i jeszcze dzisiaj załatwiliśmy większość formalności z nasza agencja Nazir Sabir Expeditions. Juz jutro planujemy odbyć breathing, czyli spotkanie w siedzibie Pakistanskiego Klubu Wysokogórskiego z jego przedstawicielami i poznanie naszego oficera łącznikowego. To spotkanie będzie jednocześnie oficjalnym momentem rozpoczęcia się wyprawy. Jezeli uda sie to zrobic juz jutro, wieczorem ruszamy na północ w strone Gilgit. Wszystko jednak zależy nie tyle od nas, co od szybkości działania strony pakistańskiej.

09.06 Islamabad
Wczoraj po spotkaniu w Islamabadzie, podzieliliśmy sie na grupy, każdy musiał wykonać wyznaczone zadania, typu wizyta w ambasadzie, niezbędne zakupy. Dziś odbył się breefing, czyli oficjalne spotkanie z prezesem Pakistan Mountaineering Club. Teraz pakujemy się, i wyruszamy do Gilgit. Potem po kolejnych zakupach wyruszamy do bazy. Kolejna relacja już z Karambar Glacier.

10.06 (35 54`35.8" N; 74 20`10.5" E)
Przyjechaliśmy do Gilgit. Uzupełniamy jedzenie i organizujemy jeepy do Borth. Kierownik wyprawy wraz z zastępcą składają wizytę (obowiązkową) w lokalnej jednostce wywiadu pakistańskiego.

13.06 (36 38`25.5" N; 74 09`02.7" E)
Wraz z 28 tragarzami ruszyliśmy karawaną z Borth (11.06). Jesteśmy w drodze do bazy. Nie obyło się bez problemów. Tragarze nie chcieli iść dalej, nie znali terenu.

14.06 (36 37`59.6" N; 74 11`22.6" E)
Po 3 dniach trekkingu założyliśmy bazę na wysokości 3800 m.

16.06 (36 37`25.8" N; 74 13`33.0" E)
Założyliśmy ABC (obóz wysunięty) na wysokości 4300 m.

18.06
Dzisiaj mamy dzień odpoczynku. Wszyscy czują się dobrze.

Więcej na stronach wyprawy: www.kampire.dior.prv.pl.

2024-05-06

Madera - trekkingowy raj?