2014-07-10

Tatrzański numer GÓR

Kiedy dokładnie dziesięć lat temu postanowiliśmy cały numer wakacyjnych GÓR poświęcić tematyce tatrzańskiej, byłem przekonany co do słuszności takiego kroku, ale przez myśl mi nie przyszło, że jest to początek swego rodzaju tradycji. W latach 2004–2013 opublikowaliśmy osiem Numerów Tatrzańskich, które zawsze były GÓR-skimi bestsellerami. Nic więc dziwnego, że zmieniając formułę pisma na początku tego roku, nie mieliśmy wątpliwości, iż wydanie poświęcone Tatrom musi pozostać naszym mocnym letnim akcentem.

I oto serwujemy naszą doroczną ucztę wszystkim, jakże licznym tatromaniakom. Mamy nadzieję, że przygotowane przez nas dania będą smakowały wybornie. Choć kolejność konsumpcji zależy od Was i całkiem możliwe, że – zgodnie z zaleceniami sztuki kulinarnej – jako pierwszą skosztujecie którąś z przystawek, ja pozwolę sobie opisać nasze menu począwszy od dania głównego. Jest nim materiał „Tatrzańskie Legendy”, w ramach którego zabawiliśmy się w próbę wybrania legendarnych postaci, gór i wydarzeń najbardziej reprezentatywnych dla Tatr.

Zachwycić Was powinna rozmowa z niestrudzonym taternickim eksploratorem Janem Muskatem, niezwykle barwną i ważną postacią w historii taternictwa. Prezentujemy też sylwetkę Jana Długosza, który – mimo stosunkowo krótkiej kariery – z pewnością zasłużył na miano legendarnego taternika.

„Ocena urody i wspaniałości gór – to zabieg skrajnie subiektywny. Każde głosowanie czy dyskusja wśród tatromaniaków wskazuje jednak, że Ganek to numero uno, a w najgorszym razie ścisła czołówka tatrzańskiego piękna, grozy, powagi” – pisał Władysław Cywiński. Wiecie już więc, który wielki szczyt Tatr wzięliśmy na tapetę. Legend

arną turnią jest oczywiście Mnich – bohater kolejnej odsłony cyklu „Strzeliste Tatry”. W bloku materiałów sygnowanych jako „Temat numeru” nie pominęliśmy też legend sensu stricto, czyli podań ludowych oraz słynnych tragedii tatrzańskich.

W menu znajdziecie sporo mniejszych, ale równie smakowitych lub niebanalnych dań. „Tatry na 6”

to subiektywny wybór „wielkiej szóstki” wśród szczytów naszych ukochanych gór. W cyklu „Wielkie Granie Tatr” prezentujemy wspaniałą Grań Wideł. Formuła tego artykułu jest bardzo oryginalna, bo łączy tekst sprzed ponad stu lat z nowoczesnymi zdjęciami i informacjami praktycznymi. Blok wspinaczkowy reprezentują podsumowania ostatnich taternickich sezon.w, ciekawe propozycje dróg w Tatrach Słowackich oraz lista zimowych ekstremów tatrzańskich.

Na deser proponuję opowieść o zapomnianym taternickim zespole, bujdałki i felietony. A kiedy już nasycicie swój apetyt na słowo o Tatrach, nie zwlekajcie – ruszcie na tatrzańskie szlaki i drogi. „Jeśli czegokolwiek żałuję w swoim życiu, to tego, że za mało przebywałem w górach. Niczego więcej!” – powiedział na łamach pierwszego Numeru Tatrzańskiego nieżyjący już dziś niestety Tadeusz Orłowski. Potraktujmy te słowa jako drogowskaz!

Szef GÓR-skiej kuchni, Piotr Drożdż

TATRZAŃSKI NUMER GÓR:

- od dziś do czytania na komputerze w naszym specjalnym czytniku on-line

- od piątku 11 lipca: na urządzenia mobilne z systemem Android

na urządzenie mabilne z systemem iOS

- od soboty 12 lipca w naszym sklepie

- od wtorku 15 lipca w całym kraju

spis treści

TEMAT NUMERU – TATRZAŃSKIE LEGENDY

.8 Agnieszka Szymaszek

A gdy obudzi się wojsko w Giewoncie...

.10 Agnieszka Szymaszek

Między tragedią a legendą

.14 Agnieszka Szymaszek

Ganek, czyli „numero uno” wśród tatrzańskich szczytów

To jeden z tych masywów, gdzie drogi charakterem podejścia, długością, warunkami na nich panującymi (szczególnie w zimie) i stopniem trudności, są nie tyle „tatrzańskie”, co „alpejskie”.

.18 Piotr Drożdż

Inna strona Mnicha

Strzelista sylwetka Mnicha intrygowała od zawsze. Stojąc na werandzie schroniska nad Morskim Okiem, każdy chciałby wskazać na Mnicha i powiedzieć: „tam byłem”.

.26 Agnieszka Szymaszek

Direttisima przez życie. Szkic do portretu Jana Długosza

Jan Długosz miałby dziś 85 lat. Gdy zginął, miał 33 lata. To jedna z tatrzańskich gwiazd, która wyjątkowo zabłysła, intensywnie jaśniała i szybko zgasła.

.32 Rozmawiał Grzegorz Mikowski

Jan Muskat. Pasja tworzenia

Lęk i strach od początku mojej kariery wspinaczkowej popychały mnie do działania. Przełamywanie tych emocji miało wpływ na moją miłość do gór i radość ze wspinania.

TATRZAŃSKIE KOMETY

.40 Bogusław Kowalski

Zbigniew Jurkowski – Andrzej Nowacki, zapomniany zespół

Próżno szukać o nich informacji – znajdziemy tylko krótkie i niepełne notki biograficzne, pozbawione podstawowych informacji. Znana jest wyłącznie ich „kariera sportowa”.

TURYSTYKA

.42 Leszek Jaćkiewicz

Tatry na 6. Wybór subiektywny

Wybór „naj…” (…ciekawszych, …lepszych, …piękniejszych itd.) szczytów w Tatrach to zadanie szalenie trudne. Ale zaprezentowane tu szczyty to „must have” w kapowniku każdego miłośnika Tatr.

WIELKIE GRANIE TATR

.50 Roman Kordys, Andrzej Marcisz

Widły

W literaturze zachował się zapis bojów o Widły. Postanowiłem zestawić myśli Romana Kordysa ze współczesnymi zdjęciami i tam gdzie to istotne, dodać własne komentarze.

WSPINANIE W TATRACH

.62 Artur Paszczak

Wycieczka na Urbanową

Nie jest to może ściana klasy zachodniej Gerlachu, ale w połączeniu z granią stanowi całkiem interesującą wycieczkę. Ładna skała, dobra asekuracja, ekspozycja i piękne otoczenie – czegóż więcej można chcieć?

.64 Artur Paszczak

Lodowe peregrynacje

Nie jest to droga dla poszukiwaczy cyfry, ale tego nieuchwytnego wrażenia, które po powrocie do domu długo jeszcze zostaje z nami, i dla którego włóczymy się po bezdrożach naszych gór.

.66 Damian Granowski

Droga Kutty i Roland – Kubin

Południowa ściana Batyżowieckiego Szczytu słynie z pięknych dróg w słonecznej scenerii. Jest to idealne miejsce na wspinanie w zimniejszych okresach, gdy każdy promień słońca jest mile widziany.

.68 Damian Granowski

Tatrzańskie ekstremy zimowo-klasyczne

Lista ta jest próbą stworzenia wykazu najtrudniejszych technicznie linii w Tatrach zrobionych „na dziabkach”.

.72 Adam Śmiałkowski

Podsumowanie sezonu taternickiego 2013/2014. Lato i zima

Miniony sezon letni w Tatrach tak mnie zaskoczył różnorodnością i bogactwem przejść, że zacząłem się zastanawiać, czy aby nie nastąpił jakiś niebywały renesans tatrzańskiego wspinania

.82 Bezpieczeństwo w górach

Niebezpieczne szlaki. Turystom pod rozwagę

BUJDAŁKI TATERNICKIE

.86 Hubert Jarzębowski

Tragedia Pawlikowskich, tragedia Stanisławskich. Bujdałki taternickie cz. V

Równolegle z „poważnymi” tekstami wychodziły ich parodie. Jako przeciwwaga dla „Taternika” w 1932 roku wyszedł pierwszy numer czasopisma „Tatapiernik” z podtytułem „Organ sekcji trupistycznej PTT, Organ płciowy sekcji tapierdnickiej AZS w Krakowie”.

BUJDAŁKA

.92 Piotr Michalski

Moje samotne Tatry

Plecak miałem tak lekki, jak chyba nigdy wcześniej. W planie przejście północnej ściany bez asekuracji, do tego wytyczając nową drogę. Największy ciężar – nie do porównania z jakimkolwiek szpejem – niosłem wtedy w głowie...

FELIETON

.94 Klaudia Tasz

Wpadki, wypadki i kobiece potknięcia