znajdź partnera

2003-05-15

KOZIA TURNIA (Kozí śtít) 2616 m n.p.m.

Najwybitniejsza turnia w bocznej grani Tatr Wysokich (Słowacja), zwanej Kozią Granią (odchodzi ona od niższego wierzchołka Jagnięcego Szczytu ku pd.-wsch.). Kozia Turnia oddzielona jest od Koziej Kopki – Skrajną Kozią Szczerbiną, a od Zadniej Rzeżuchowej Turni – Zadnią Rzeżuchową Przełączką. Wznosi się między Doliną Białych Stawów a Doliną Jagnięcą.

Z dołu najpiękniej prezentuje się znad Wielkiego Białego Stawu.
Z góry podziwiają ją turyści, którzy weszli żółtym szlakiem na Jagnięcy Szczyt, jako niższą, ale bardziej urwistą turnię od szczytu, który właśnie zdobyli. Z wierzchołka Koziej Turni rozciąga się piękny widok na Dolinę Kieżmarską i jej otoczenie. Wspaniale prezentują się też Tatry Bielskie i stawki w Dolinie Białych Stawów. Nazwa Koziej Turni pochodzi, oczywiście od „dzikich kóz”, czyli kozic zamieszkujących jej stoki.

Pierwsze znane wejście:
Janusz Chmielowski oraz przewodnicy Klemens Bachleda i Jan Bachleda-Tajber – 15. 09. 1904
Zimą: Günter O. Dyhrenfurth i Alfred Martin – 6. 03. 1906

Na wierzchołek nie prowadzą żadne szlaki turystyczne, toteż – wedle obowiązującego prawa – można nań wejść tylko w towarzystwie przewodnika tatrzańskiego. Na szczyt prowadzi kilka tras dostępnych dla wprawnych turystów. Oto dwa ciekawsze warianty:

Wariant A
To najkrótsza i najłatwiejsza droga prowadząca na szczyt
z Doliny Jagnięcej. Skala trudności „0-” – bez trudności, a tylko końcowy odcinek ma skalę trudności „0 ”– bardzo łatwo. Czas przejścia od ścieżki znakowanej ok. 1 godz.
Żółto znakowany szlak, wiodący znad Zielonego Stawu Kieżmarskiego prowadzi nas na Jagnięcy Szczyt aż nad brzeg Czerwonego Stawu w Dolinie Jagnięcej. Widać stąd wielki, trawiasto-piarżysty żleb zbiegający ze Skrajnej Koziej Szczerbiny w naszą stronę. W połowie swej wysokości żleb rozszerza się ku dołowi w olbrzymi stożek jasnych, schodzących do stawu piargów. Teraz schodzimy ze ścieżki w prawo i podchodzimy ku północy w górę trawkami na prawo od tego stożka aż do podnóża pd. ściany Koziej Turni. Pod tą ścianą idziemy ukosem w lewo ku górze do ujścia omówionego żlebu, następnie na wyrastającą z jego dna trawiasto-piarżystą grządkę, którą wędrujemy w górę i pod koniec po upłazkach na Skrajną Kozią Szczerbinę.
Z przełęczy kierujemy się w prawo, na lewo od grani (po stronie Doliny Białych Stawów) trawiastym zachodzikiem najpierw troszkę w dół, a potem poziomo aż do stromej rynny w linii spadku wierzchołka. Teraz droga prowadzi rynną stromo w górę po dobrych stopniach wprost na wierzchołek Koziej Turni.

Wariant B
To ciekawa droga wiodąca na szczyt wśród kosówek i uroczych stawków . Skala trudności „0-” – bez trudności, a tylko końcowy odcinek oceniono jako „0” – bardzo łatwo. Czas przejścia od ścieżki znakowanej ok. 1 godz. 30 min.
Znad pd.-zach. brzegu Wielkiego Białego Stawu droga wiedzie w górę ku południowemu-zachodowi, wzdłuż niewielkiego Rzeżuchowego Potoku i dalej, śladami perci między kosówkami, aż nad brzeg Niżniego Rzeżuchowego Stawku. Teraz prowadzi na zachód w górę trawiastym zboczem nad Wyżni Rzeżuchowy Stawek. Skręca ukosem w lewo ku górze na wielką trawiastą grzędę, którą wędrujemy w górę aż do miejsca, gdzie się kończy. Teraz dalej w górę w dotychczasowym kierunku, ukosem w prawo trawiastymi stokami Koziej Turni na Skrajną Kozią Szczerbinę. Spotykamy tutaj wariant A, którym w ciągu 15 minut docieramy na wierzchołekm.