2013-04-09

Ekspedycja Zew Północy - jachtem dookoła Skandynawii

Kolejne slajdowisko z cyklu „Świat bliższy niż sądzisz…” odbędzie się o godz. 19.00 we wtorek 09.04.2013 w sali nr 9 pawilonu Sportowo - Dydaktycznego na terenie kampusu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (ul. Rakowicka 27).
Głównym celem projektu było zatoczenie jachtem pełnej pętli wokół półwyspu Skandynawskiego z wykorzystaniem akwenów morskich, jak i wód śródlądowych Federacji Rosyjskiej bez demontowania masztu. Załoga miała nadzieję zwrócić uwagę szczególnie na mało uczęszczany, a ważny dla Polaków fragment wód rosyjskich - Kanał Białomorski wraz z rejonem Wysp Sołowieckich oraz tragiczne historie naszych rodaków z tym związane. Start projektu w Portugalii, finał sześć miesięcy później w trójmieście.

Stała załoga projektu to Marta Sziłajtis - Obiegło i Michał Dylon – oboje z patentem kapitańskim, olbrzymim doświadczeniem i wielką pasją do żeglowania. Stroną techniczną, organizacyjną i logistyczną na lądzie zawiadywała Anna Janik. Na poszczególnych odcinkach towarzyszyła nam rodzina, przyjaciele, znajomi oraz uczestnicy chcący w tak niebanalny sposób przemierzać świat. W rejsie wzięły udział 54 osoby. Załoga podążała za arktycznymi wyzwaniami w poszukiwaniu pięknych wspomnień i żeglarskiego doświadczenia, a także śladów swoich przodków - szczególnie w Rosji.

Trasa rejsu to ponad 9 tysięcy mil morskich. Jej pokonanie zajęło nieco ponad 6 miesięcy rzetelnej i konsekwentnej żeglugi podzielonej na 20 etapów. Odwiedziliśmy łącznie 60 portów i kotwicowisk w 11 krajach. Żeglowaliśmy przez 5 mórz (Północne, Bałtyckie, Białe, Barentsa, Norweskie) 2 oceany (Atlantycki i Arktyczny) oraz 3 kanały: Angielski, Kiloński i Białomorski. Spotkaliśmy się z masą gościnności zarówno wśród lokalnych społeczności jak i licznych rodaków napotykanych na całej trasie. Zachwycaliśmy się białymi nocami i piękną, słoneczną pogodą w dzikich pustkowiach północno-zachodniej Rosji. Dokonaliśmy trawersu 2 największych jezior Europy – Ładogi i Onegi. Obserwowaliśmy morsy, wieloryby, lisy polarne, foki i renifery. W Arktyce nasz dzień polarny trwał dokładni 840 h - przez ponad miesiąc nie mieliśmy okazji doświadczyć zmierzchu nocy. Po powrocie na kontynent udało nam się kilkakrotnie podziwiać bajecznie świetliste zorze polarne. Trasa rejsu wiodła przez najmniej eksplorowany zakątek Europy - wody śródlądowe północnej Rosji. Z tego odcinka jesteśmy szczególnie dumni, gdyż jako pierwszy jacht pod polską banderą zatoczyliśmy pętlę dookoła Skandynawii nie składając masztu.

Więcej przeczytacie tutaj >>

Gdzie:
Kiedy: godz. 19.00; 09.04.2013 r. (wtorek)

2024-01-31

Jazda obowiązkowa - "Pierwsza pomoc w górach"

2024-01-24

Górnolotni 2024 – Spotkania ludzi gór w Tarnowie

2023-12-05

19. Warszawski Przegląd Filmów Górskich

2023-11-22

XII Łaziski Festiwal Górski „Pod górę”