Biertowice topo - Beskidy Nieznane

Jakub Bajorek i Kuba Wierzchowski wyeksplorowali nowy, ciekawy rejon niedaleko Myślenic. Prezentujemy Beskidy Nieznane.

Biertowice są niewielkim, ale bardzo estetycznym rejonem, oferującym wesołe zginanie w średnich stopniach trudności i co najważniejsze w niedalekiej odległości od Krakowa. Piaskowiec nie odbiega jakością od innych znanych rejonów. W zimowe dni, słońce dochodzi tu od około 11-12-stej, przez co podczas mrozu jest tu bardzo przyjemnie i często jest warun.

Dojazd:

Z Krakowa jedziemy DK7, czyli popularną zakopianką na południe w kierunku Myślenic. W m. Głogoczów skręcamy w prawo w drogę nr 52 w kierunku Wadowic

i po przejechaniu około 6 km, wjeżdżamy do miejscowości Izdebnik.Mijamy po prawej stronie popularny w pewnych kręgach klub taneczny i zaraz za stacją

benzynową skręcamy w lewo w drogę nr 956 (znak na Sułkowice). Po przejechaniu około 1 km, parkujemy na zatoczce po prawej stronie jezdni - skały są dokładnie naprzeciwko widoczne z drogi.

Namiary GPS Parking:

N 49°51'55.9221"

E 19°47'41.2279"

Wspinanie:

Przystawki w większości biegną przez znajdujący się w środku okap pozostały po nieczynnym od lat 60-tych kamieniołomie. Równie ciekawe jednak są znajdujące się po obu stronach pioniki. Baldery poprowadzone są w większości po estetycznych krawądkach i klameczkach w litej i drobnoziarnistej skale, przez co wspinanie nie kosztuje wiele skóry. Stosunek odległości Parking - Skały a ilość wspinania powinien zadowolić nawet wspinaczy którzy są mocno sceptycznie nastawieni do trekkingu.

W rejonie znajduje się osiem balderków od 6B - 7A , oraz sześć logicznych kombinacji do 7A+. Z uwagi na charakter, rejonik może być używany jako szybka ładownia oraz do ciśnięcia obwodów.

Administracyjnie skały leżą jeszcze w granicach m. Rudnik (Dolny), umiejscowione zostały jednak w Biertowicach, żeby ułatwiać dojazd i orientację skałołazom.

Przez co patrioci Rudniccy muszą nam wybaczyć.

Lista balderów:

1. Lotnicy 6C (SD) start z filarka i odciągu, koniec w wyższej klamie.

2. Leszy 6C+ (SD) kończy się mantlą na półkę.

3. Floodland 6B+ (SD) wyjście ściśle filarkiem, bez uciekania w prawo, bez chwytów z Bloody Roots.

4. Bloody Roots 6C+ (SD) wyjście z okapu ściśle depresją.

5. Anatema 7A (SD) start z dwóch niskich krawądek jak Opium, trawers kantem okapu w lewo, wyjście jak Leszy.

6. Opium 6C (SD) start z dwóch niskich krawądek, wyjście prawą stroną okapu, bez półki ze Szmacianki.

7. Dla Zuchwałych 6B (SD) kant z zacięciem.

8. Szmacianka 6C (HE) start z dużej półki ściśle środkiem płyty. Bez dużych chwytów po prawej.

9. Idziemy Na Skraj 6B (HE) start z krawądek, bez półki ze Szmacianki, dalej filarkiem i mantla.

10. Bastard 7A+ (SD) Start Leszym, trawers pod okapem i dalej jak Anatema.

oraz:

11. Czerwony Baron 7A (SD) Start Leszym, trawers pod okapem i wyjście Szmacianką - ściśle płytą.

12. Zmora 6C+ (SD) Start Leszym, trawers pod okapem i wyjście Opium

13. Dzikus 7A (HE) Start Szmacianką, niski trawers pod okapem i wyjście tak jak Floodland

14. Pagan Mind 7A/A+ (HE) Start Szmacianką, niski trawers pod okapem i wyjście Leszym

Szatan & Wierzch (Jakub Bajorek i Kuba Wierzchowski fotografzkrakowa.com)

2023-08-17

Magiczna Sintra - wspinanie i surfing w Portugalii

2022-05-09
WSPINACZKA SPORTOWA

Baza informacji o ptasich gniazdach