2001-01-28

Barwinek (JURA)

Jura Północna: Morsko

Idąc z Morska do Skarżyc niebieskim Szlakiem Warowni Jurajskich widać już nad wierzchołkami drzew skałę w kształcie litery V. Miejscowi zwą ją Mąż i Żona lub Chłop i Baba. Ze skałą związana jest legenda o małżeństwie zamienionym w skałę. Paweł Haciski w swoim przewodniku nazwał ją Barwinek, co także jest poprawną nazwą, gdyż tak określa się całe wzgórze.

Historia

Pierwsze wejścia na skałę Mąż sięgają zamierzchłych czasów, gdyż najłatwiejsza droga ma III+. Jak opowiadają miejscowi, w latach 50. na skałę wszedł jeden z mieszkańców Piaseczna, ale miał trudności z zejściem. Z pomocą, po paru godzinach, przybiegł sąsiad z największą drabiną we wsi i z kumoszkami, które modliły się pod ścianą o szczęśliwe zejście delikwenta na ziemię.

Na skałę Żona trudniej jest się dostać, najłatwiejsza droga ma V- (teraz ubezpieczona w 2 spity plus ucho skalne), dlatego pierwsze wejścia odnotowano dopiero w latach 60. Adam Zyzak wspomina, że w tamtych czasach, tj. okresie wyjazdów `Motocyklistów` w celu zdobywania nietkniętych szczytów skałek, ze smutkiem stwierdzili, że ktoś zostawił na tym szczycie już hak zjazdowy. W latach 90. wspinano się z asekuracją górną w 1995 r. Waldemar Baranik przeszedł bez asekuracji drogę Bez Zabezpieczenia, potem była ona powtarzana z dolną asekuracją. Na jesieni 2000 r. wspinacze z Zawiercia, Mariusz `Mikołaj` Dąbrowski oraz Bartłomiej `Kali` Kalinowski, oczyścili skałę z kruszyzny i ubezpieczyli w stałe przeloty 6 nowych dróg. Po czym w prezencie mikołajkowym poprowadzili 4 z nich, a dwie lada dzień, jak będzie pogoda, padną. Na skałoplanie pokazane są wszystkie jako poprowadzone.

Dojazd

Do Skarżyc lub Morska z Zawiercia dojeżdzamy autobusem miejskim nr 5 dalej piechotą. Z Morska (bliżej, około 15 minut) idziemy w górę jak na zamek, potem skręcamy w prawo w ulicę Skalną. Po chwili kończy się asfalt, mijamy białą kapliczkę, a następnie skręcamy w lewo, dalej prosto niecały kilometr. Ze Skarżyc (około 25 minut) idziemy drogą asfaltową w kierunku Morska, aż do skrzyżowania z niebieskim szlakiem, dalej szlakiem, aż zobaczymy po prawej stronie Barwinek. Skręcamy więc w prawo w drogę leśną, mijamy mogiłę żołnierza rosyjskiego z 1945 r. i jesteśmy na miejscu. Samochodem proponujemy dojechać do Morska. Można spróbować dojechać pod skałę, my jednak odradzamy (bywają głębokie piachy). Można spokojnie tam dojść z Piaseczna (około 30 minut) kierując się mapą. Barwinek stał się jednym ciekawszych rejonów wspinaczkowych, pamiętajcie o nim w swoich planach na wiosnę.

1. Vivat Celibat VI.3+/4 8R+RZ
2. Droga Penisa VI+/1 7R+RZ
3. Droga Męża III+ DDS
4. Droga Żony V- 2S
5. Bez Zabezpieczenia V+ (DDS)
6. Wzgórek Żony VI.1+ 6R+RZ
13. Synczyzna Prawa VI+ 1R+RZ

"GÓRY", nr (1) 80, styczeń 2001

2024-01-31

Jazda obowiązkowa - "Pierwsza pomoc w górach"

2024-01-24

Górnolotni 2024 – Spotkania ludzi gór w Tarnowie

2023-12-05

19. Warszawski Przegląd Filmów Górskich

2023-11-22

XII Łaziski Festiwal Górski „Pod górę”