2017-04-30

Skitury w Totes Gebirge

Pewna alternatywa

Na próżno czekaliśmy przez pół zimy na obfite opady śniegu, a teraz nagle sypnęło aż zanadto. Pokrywa jest zdecydowanie za gruba na większość planów, potwierdza to zresztą stopień zagrożenia lawinowego. Mimo to nie chcemy spędzać wolnego czasu na lepieniu bałwana i zastanawiamy się nad bezpiecznymi celami skiturowymi. W tej sytuacji idealną alternatywą jest grupa Warscheneck ze szczytem Wilde. Trudno powiedzieć, skąd wzięła się ta nazwa, gdyż o jakiejkolwiek dzikości nie może być w ogóle mowy. Nawet po poważniejszych opadach Wilde wygląda przyjaźnie i jest łatwy do zdobycia...

Krzyż na szczycie Hochmölbing

Część z ponad tysiąca metrów deniwelacji pokonujemy drogami leśnymi i ścieżkami spacerowymi, a bardziej stromy odcinek prowadzi nas lasem. Podążamy śladami naszych licznych poprzedników, mijamy niewielką halę z szałasami i pozostałą część drogi przebywamy na skróty lasem. Dobrze że płaski szczyt w pobliżu Warscheneck oferuje sporo miejsca do odpoczynku, ponieważ Wilde już od dawna znana jest jako idealny cel skiturowy na dni z dużymi opadami śniegu.

Podejście na Karleck

Trasa kocura
Sobotni wieczór był długi i wesoły, nikt nawet nie myśli o wczesnym wstawaniu. Mimo to niedziela nie może przecież minąć bez ruchu na świeżym powietrzu. Idealnym celem wydaje się więc Karleck w Hallermauern. Dojeżdżamy do Bosruckhütte, gdzie zostawiamy samochód. Ciało nie czuje się jeszcze gotowe do pokonania 540 metrów deniwelacji, warto dokonać w tym miejscu krótkiej rozgrzewki. Podejście wygląda bardzo ładnie i nie stawia naszym zmęczonym członkom zbyt wygórowanych wymagań. Początkowo podążamy pagórkowatym terenem, pod koniec czeka nas natomiast krótki odcinek, prowadzący przez las. Pomimo, że zdecydowaliśmy się na tę trasę właśnie ze względu na krótkie podejście, to i tak jesteśmy zaskoczeni, że tak szybko znaleźliśmy się na szczycie. Zagubieni pomiędzy Bosruck i Große Pyhrgas oddychamy głęboko. Jesteśmy szczęśliwi, iż po raz kolejny udało się nam odnieść zwycięstwo nad lenistwem. Proporcjonalnie do podejścia zjazd jest krótki, ale wspaniały, zostawiamy ślady w firnie, który będzie tutaj leżał jeszcze tylko przez kilka dni.

Końcowy żleb podczas podejścia na Kleinen Pyhrgas

Chęć odmiany?
Marzy się nam wiosenna trasa skiturowa, która byłaby kwintesencją tego typu wypraw. Niezbyt krótka, niezbyt prosta i niezbyt uczęszczana i przede wszystkim „warta grzechu”. Wszystkie te kryteria przemawiają za Kleiner Pyhrgas, czyli za młodszym bratem Großer Pyhrgas. Gdy posuwamy się połogim terenem w dół doliny, nic nie wskazuje na to, że będziemy potrzebować schowanych w plecaku raków. Ale od szczytu dzieli nas jeszcze 1000 metrów deniwelacji. Pokonujemy zmrożony, stromy uskok, który jest testem dla kantów naszych nart i wchodzimy w lodowy wąwóz. Ostatnie zbocze staje coraz bardziej „dęba”, a śnieg robi się coraz głębszy. Zanim strome zbocze zamieni się w rynnę, zostawiamy nasze narty pod wystającą ze śniegu skałą. Zakładamy raki i wspinamy się dalej. Na najbardziej stromym odcinku zasypanej śniegiem rynny bardziej przydałby się nam czekan niż kijki. Byłby on również pomocny do pokonania skalnego odcinka na wyjściu na uskok w grani i krótkich odcinków wspinaczkowych. Ale i bez tego docieramy na szczyt na wysokości nieco ponad 2000 m. Wspaniały widok na Scheiblingstein i Großen Pyhrgas, popularne cele skiturowe, jest dla nas inspiracją do snucia planów kolejnych skituowych wypraw.

INFO PRAKTYCZNE
Dojazd

Autostradą A7 przez linz, następnie A1 na Salzburg i skręcić na A9 w kierunku Kirchdorf, potem drogą B138 za znakami i z pomocą mapy drogowej do punktu wyjścia. Ok. 90 km z linzu do Windischgarsten.

Przewodnik

Traumhafte Skitouren in Oberösterreich (+Niederösterreich/Steiermark/Salzburg) (Wspaniałe trasy skiturowe w Górnej Austrii + Dolna Austria/Styria/Salzburg), autorzy: Klaus Sehling i Veritas Verlag.

Zakwaterowanie

W gminach Windischgarsten, Spital am Pyhrn, Hinterstoder i ich okolicy znajduje się wiele pensjonatów i hoteli.

• Naturfreunde-Hotel „Freunde der Natur” w Spital/Pyhrn
• (e-mail: hotel.freunde.der.natur@netway.at)
• Schronisko młodzieżowe Hinterstoder (e-mail: hinterstoder@jutel.at)
• Dom OeAV, Stacja górska Wurzeralm (tel. 07563/237)

Internet
• www.pyhrn-priel.at (rejon turystyczny)
• www.kalkalpen.at (park narodowy)
• www.stodertal.at (turystyka w Vorder i Hinterstoder)
• www.alpintouren.at (opisy tras turowych)

Punkt wyjścia Dolina Stoder (Stodertal):

2024-04-08

Krzysztof Belczyński (1971–2024)

2024-04-04

Zimowe wspinanie niejedno ma imię